Links kopen, een verstandige keuze
Om als bedrijf goed gevonden te kunnen worden via Google, is het verstandig om links te kopen. Door de links te kopen kan je ervoor zorgen dat je bedrijf meer onder de aandacht komt, en daardoor een betere positie krijgt op het World Wide Web. Toch zitten er ook wel wat haken en ogen aan. Google heeft namelijk liever niet dat je links koopt en wil alles op een ‘eerlijke’ manier laten verlopen. Wanneer zij merken dat je een link hebt gekocht, kunnen zij jou een lagere positie in de zoekmachine geven. Waardoor je dus uiteindelijk niet meer bovenaan in de lijst terecht komt. Zolang je dit op een goede manier aanpakt, en het bij wijze van spreken stiekem doet, dan merkt Google hier vrij weinig van. Doordat men dit weet, blijven mensen links kopen om op een hoge positie in de zoekmachine te kunnen staan.
Haken en ogen bij het kopen van een link
Er zijn diverse bedrijven waar je links kunt kopen. Toch zitten ook hier haken en ogen aan, een betaalde link is namelijk iets waarvoor je geld hebt betaald of een gratis product hebt ontvangen. Het kopen van de links gaat hierdoor tegen het Google beleid in, wat de kwaliteit van het zoekresultaat vermindert. Zo zijn er vele dingen die Google niet accepteert, het ruilen van links (ook al is het gratis) of het betalen voor vermeldingen in een bedrijvengids is ook verboden. Wat dan wel mag is het adverteren op een website waarbij de link is voorzien van een ‘nofollow tag’. De linkwaarde wordt op deze manier niet doorgegeven naar je website.