Transformationele transport & logistiek

Door technologische vooruitgang zijn nieuwe bedrijfsconcepten ontstaan, zoals transformationele logistiek, digitale ecosystemen en logistiek 4.0 of slimme logistiek; die allemaal tot doel hebben de supply chain-processen efficiënter te maken en tegelijkertijd zo goed mogelijk aan de behoeften van klanten te voldoen. Overschakelen van traditionele logistiek naar transformationele logistiek bestaat uit het gebruik van technologie om een ​​slimme supply chain te ontwikkelen die zich richt op de klant en verbonden is met en integratie mogelijk maakt met andere interfaces en een service op maat garandeert, een betere voorspelling van de vraag, een afname van inventaris, een verhoogde route-optimalisatie en geolocatie, en een betere traceerbaarheid van onder meer zendingen.

Evolutie van transport & logistiek

Transformatielogistiek komt voort uit de voortdurende evolutie van transport & logistiek in termen van digitalisering, waarbij we, naast vele andere kwesties, het gebruik van drones en zelfrijdende voertuigen overwegen om de levering van producten op moeilijk bereikbare locaties te versnellen; big data om transportroutes vanuit de cloud op te bouwen en voertuigen en producten in realtime te volgen; blockchain om een ​​permanent record te creëren met betrekking tot het transport van goederen; en robots om de opslagprocessen en ordervoorbereiding te automatiseren. Naast het kapitaliseren van de kennis die we opdoen door het gebruik van deze technologietrends, is transformationele logistiek gericht op het delen van de praktijken en processen van verschillende industrieën door uitgebreide oplossingen aan te bieden. Transport & logistiek

Implementatie

De bedrijven die deze nieuwe en duurzame filosofie willen implementeren, moeten enkele punten in overweging nemen voordat ze overschakelen van traditionele logistiek naar het digitale ecosysteem dat hen zal helpen disruptief te worden in hun sector:

– Innovatie in hun toeleveringsketen, maar vooral in de laatste kilometer, en altijd met inachtneming van het traditionele retailmodel.

– Ga uit van het idee dat efficiëntie belangrijker is dan tijd en omarm het idee dat beide kwesties even belangrijk zijn.

– Vermijd het gebruik van verouderde en verouderde informatiesystemen die uitsluitend zijn ontworpen om te voldoen aan de behoeften van een conventionele commerciële omgeving. We hebben platforms nodig die qua planning, beheer en uitvoering passen bij de omnichannel-omgeving.

– Leer hoe u productafstemming en processtandaardisatie kunt combineren. De eerste verhoogt het serviceniveau en de laatste verlaagt de kosten drastisch.

– Investeer eerst in nieuwe modellen en maak ze vervolgens winstgevend in plaats van de winstgevendheid te overdrijven voordat u investeringen doet.

– Creëer nieuwe strategieën voor de laatste kilometer die rekening houden met nieuwe transportmiddelen en die bestaande strategieën aanvullen.